Świat medycyny i nauki

Depresja, lęk i media społecznościowe: nowe dowody na odmienność doświadczeń nastolatków

Nastolatkowie z rozpoznanymi zaburzeniami psychicznymi doświadczają mediów społecznościowych w inny sposób niż ich rówieśnicy – wynika z nowego badania przeprowadzonego przez University of Cambridge. Młodzież z tzw. zaburzeniami internalizacyjnymi, takimi jak depresja czy lęk, częściej deklaruje niezadowolenie z liczby internetowych znajomych, spędza więcej czasu online i wykazuje większą podatność na wpływ komentarzy i polubień.

Zaburzenia psychiczne a media społecznościowe

W badaniu przeanalizowano dane z ogólnokrajowej ankiety przeprowadzonej przez NHS Digital w 2017 roku wśród 3340 młodych osób w wieku od 11 do 19 lat. Jest to jedno z pierwszych tego typu badań, które opiera się na klinicznej ocenie stanu psychicznego, z udziałem nie tylko samych badanych, ale również ich rodziców i nauczycieli.

Zespół badawczy z Medical Research Council Cognition and Brain Sciences Unit (MRC CBU) w Cambridge wykazał, że młodzi ludzie z jakimkolwiek rozpoznanym zaburzeniem psychicznym spędzają średnio o około 50 minut dziennie więcej w mediach społecznościowych niż osoby bez takiej diagnozy.

Różnice między zaburzeniami internalizacyjnymi a eksternalizacyjnymi

Większość istotnych różnic w korzystaniu z mediów społecznościowych dotyczyła nastolatków z zaburzeniami internalizacyjnymi, takimi jak lęk, depresja czy PTSD. Aż 48% z nich przyznało się do częstego porównywania się z innymi użytkownikami internetu, podczas gdy w grupie bez zaburzeń było to tylko 24%. Wśród osób z zaburzeniami internalizacyjnymi 28% zgłaszało zmianę nastroju w zależności od uzyskanych reakcji (polubień i komentarzy), w porównaniu do 13% wśród zdrowych rówieśników.

Ponadto osoby z tą grupą diagnoz częściej deklarowały brak kontroli nad czasem spędzanym w mediach społecznościowych oraz mniejszą skłonność do ujawniania swojego stanu emocjonalnego w przestrzeni online.

W przeciwieństwie do tego, osoby z zaburzeniami eksternalizacyjnymi, takimi jak ADHD czy zaburzenia zachowania, wykazywały znacznie mniej różnic w sposobie korzystania z mediów społecznościowych w porównaniu do zdrowych rówieśników, z wyjątkiem większego czasu spędzanego online.

Kontekst kliniczny i dalsze potrzeby badawcze

Dr Amy Orben, współautorka badania, podkreśla, że wyniki mogą mieć istotne znaczenie dla praktyki klinicznej oraz kształtowania zaleceń w zakresie wczesnej interwencji. Jednocześnie zaznacza, że badanie jedynie zarysowuje złożoną relację między zdrowiem psychicznym a korzystaniem z mediów społecznościowych.

Luisa Fassi, główna autorka publikacji, dodaje: – „Nie możemy jednoznacznie stwierdzić, co jest przyczyną, a co skutkiem – czy to zaburzenia psychiczne wpływają na sposób korzystania z mediów społecznościowych, czy odwrotnie. Wiemy jedynie, że różnice te istnieją.”

Zespół badaczy apeluje o dalsze, bardziej złożone i różnorodne badania, które będą obejmować dane z rzeczywistego korzystania z mediów społecznościowych oraz analizę ich wpływu na różne grupy młodzieży, w tym osoby z ADHD, zaburzeniami odżywiania czy depresją.

Źródło: University of Cambridge, Nature Human Behaviour

DOI: 10.1038/s41562-025-02134-4

Podobne artykuły

Back to top button